Навчальний проект

 Навчальний проект «Кому потрібні вектори

          Для викладача математики в середній школі було б таким же кричущим безглуздям змовчати про Галілея, Декарта, Ньютона і Лейбніца, як для професора хіміїне згадати про Лавуазьє або для історикаобійти мовчанням французьку революцію.
Н. Бурбакі 
Обґрунтування проекту
Перед сучасним вчителем, враховуючи стрімкий розвиток науки і техніки,  технологій, широко відкритий для учнів інформаційний простір, гостро постають питання як подати матеріал, щоб він засвоївся легко та ефективно, вмотивувати учнів до досягнень високого рівня навчальної успішності. Не менш важливим є питання, наскільки актуальними будуть ці знання через певний час, що зможе ще  винести учень з уроку. Сучасний урок стає тим простором, де можливо цілеспрямовано формувати компетенції, де відбувається процес успішної соціалізації учнів.
Геометрія, що спочатку була галуззю практичного знання, поступово перетворилася на науку з чіткою системою абстрактних означень, аксіом, теорем, позбавлених будь – якої невизначеності. Вона схожа на дерево, має своє «коріння», «гілки», «стовбур», може рости, розвиватись, але при цьому, маючи нечітку,  позбавлену всього зайвого структуру, є сухою, беземоційною. Це «дерево» технологічне, як витвір сучасних митців.
Викладаючи геометрію, вчитель має «оживити» об’єкт дослідження, допомогти учням побачити і усвідомити, яким чином їхні знання і навички можуть бути застосовані у реальному житті, в інших предметах. Ще К. Ушинський вимогу до формування цілісної картини світу в учнів обґрунтовує з наукової точки зору. Він відзначив, що сполучення предметів базується на психологічному законі, за яким людська душа легко, виразно й стало засвоює те, що сприймає й може уявити собі в образі картини світу.
У даному проекті акцентовано увагу на те, що математика взагалі (і геометрія зокрема) є свого роду мовою, якою говорять інші науки, це той інструмент, без якого неможливе створення сучасної наукової картини світу.
Ідея проекту:  продемонструвати практичну значимість поняття векторних величин у навколишньому світі в ході самостійної дослідницької діяльності учнів..
Учасники проекту: учитель математики, учні 9  класів.
Мета:
Ø формувати в учнів цілісну картину світу і місце векторних величин в ній;
Ø формувати ключові та предметні компетенції учнів як передумову подальшого саморозвитку та самоосвіти;
Ø підвищувати пізнавальний інтерес до вивчення геометрії;
Ø виховувати в учнів відповідальне ставлення до навчання.
Завдання:
Ø познайомити учнів з основними поняттями теми: вектор, види векторів, координати та модуль вектора;
Ø зібрати інформацію щодо практичного використання теми у навколишньому світі та під час вивчення інших наук з різних джерел;
Ø створити опорні конспекти «Дії з векторами» з метою їх подальшого використання на уроках фізики;
Ø створити публікацію до шкільної газети.

Ключове питання
1.     Вектор - ключ до вивчення законів всесвіту чи продукт людської уяви?
Тематичні питання
1.     Походження терміну «вектор».
2.     Первинне застосування векторів.
3.     Вектори в сучасному світі.
Змістові питання
1.     В яких науках можна зустріти термін «вектор»?
2.     Яке з втілень вектора  близьке до геометрії?
3.     Чи є актуальним поняття «вектор» в сучасному світі?
Стислий опис
   Проект інформаційно-дослідницького характеру. В процесі роботи над проектом  учні досліджують виникнення та  практичне застосування знань з теми «Вектори на площині».
Орієнтовний час реалізації проекту: 1 тиждень




Проект реалізуватиметься через форми роботи (урочна та позаурочна діяльність), через інноваційні технології,  методи та прийоми та зміст шкільного предмету «Геометрія». Надаватиметься перевага особистісно - орієнтованому  навчанню та проведенню нетрадиційних уроків, таких як:  урок-конференція, урок-диспут, урок-семінар, урок-лекція.  Учнів активно залучатимуться до дослідницької роботи
  Пріоритет надаватиметься  інноваційним технологіям, методам та прийомам навчання, які спрямовані на самопізнання, самовдосконалення та сприйняття самостійних рішень, що сприяє успішній соціалізації учнів у майбутньому.
Діяльність учителя та учнів складатиметься з декілької послідовних етапів:
Етап 1. Організаційно – діагностичний.
1.     Визначення теми, мети та завдань проекту.
2.     Заповнення таблиці З – Х – Д та виконання вхідного діагностування, створення асоціативного куща. (Вчитель використовує цікаві та проблемні запитання таблиці 3-Х-Д та учительську презентацію як мотивацію до виконання проекту).
3.     Складання плану впровадження проекту та плану вивчення теми.
4.     Обговорення критеріїв та форм оцінювання.
5.     Аналітичне моделювання проекту.
6.     Розподіл учнів на групи.
Етап 2. Формувальний. Реалізація проекту.
1.       Учні активно збирають інформацію з різних джрел.
2.       Висування власних гіпотез, формування «картини» з обраної теми.
3.       Опрацьовують отриману інформацію.
4.       Роблять висновки щодо ключового, тематичних та змістовних запитань проекту.
5.       Події, повязані із реалізацією проекут, учні висвітлюють на сторінках власного блогу.
6.       Учні створюють власну презентацію та учнівську публікацію до шкільної газети. 
Етап 3.  Підсумково – корегуючий.
1.       Презентація проекту. Учні проводять захист свого проекту у вигляді прес - конференції.
2.       Підсумкове тестування учнів.
3.       Обговорення результатів.
4.       Корекція.
5.       Рефлексія. Обговорення проекту.
Очікувані результати
ü Свідоме ставлення до вивчення предмету, розвиток мислення, підвищення пізнавального інтересу до вивчення геометрії.
ü Наявність в учнів уявлення про місце векторних величин у навколишньому світі.
ü Формування ціннісно – смислової компетенції (уявлення, здатність бачити і розуміти навколишній світ, орієнтуватися в ньому).
ü Формування інформаційної  компетенції (вміння здобувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел).
ü Формування комунікативної  компетенції (вміння спілкуватися, навички роботи в групі).
ü Формування в учнів внутрішніх установок і високої вимогливості до себе у процесі виконання навчальних завдань, самооцінювання, взаємооцінювання.
ü Опорні конспекти «Дії з векторами» для використання учнями на уроках фізики.
ü Публікація в шкільній газеті.

Список використаної літератури

1.Мерзляк А Г., Полонський В. Б., Якір М. С. «Геометрія. 9 клас»: підручник-Х. «Гімназія», 2009

2.Колосай Л.А.«Як розробити власний проект» :  робочий зошит для учня – Славутич, 2007
3.Засєкіна Т. М., Головко М. В. «Фізика.10 клас» : підручник – К. «Педагогічна думка», 2010
4. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання Науково-методичний посібник— К.: вид. А. С. К. , 2004

Використані інтернет-джерела

http://geoekonomika.at.ua/tvo/19.doc

http://teacher.at.ua/publ/innovacijni_tekhnologiji_navchannja/tekhnologija_proektnogo_navchannja/63-1-0-5908

http://otherreferats.allbest.ru/pedagogics/00260557_0.html

http://dok.znaimo.com.ua/docs/index-29982.html

http://www.slideshare.net/lidiapoperechna/ss-38104484


Додаткові матеріали

1. План впровадження проекту

Що необхідно здійснити до початку виконання учнями проектів
Хто буде це робити або хто буде допомагати?
Коли це необхідно зробити?
Відправити та зібрати форми щодо надання прав/дозволів (щодо політики безпечного використання Інтернету з учнями, форми згоди батьків щодо Інтернет-проектів, обсягу та якості розміщеної учнями інформації в Інтернеті, правил поведінки на виїзних заняттях тощо)
Вчитель математики, вчитель інформатики
За тиждень до початку виконання проекту
Перевірити потрібні комп’ютерні програми у комп’ютерному класі
Вчитель інформатики
За тиждень до початку виконання проекту
Необхідне обладнання/перевірка наявності та справності /оренда (відеокамера, сканер тощо)
Учні, вчитель математики
За 5 днів до початку проекту
Зарезервувати час у комп’ютерному класі та/ або в читальному залі бібліотеки
Заступник директора з НВР, вчитель інформатики
На початку семестру
Залучити технічних спеціалістів, батьків, або волонтерів спільноти для допомоги у здійсненні проекту
Вчитель математики, класний керівник, батьківський комітет
За 2 тижні до початку виконання проекту
Створити закладки у Інтернеті, в браузері («Вибране»), використати відповідні теги  або зберегти посилання на потрібні сайти у класному вікі або на іншій веб сторінці для того, щоб учні могли ними легко скористатися 
Вчитель інформатики, вчитель математики
За 3 дні до початку проекту
Провести заняття або додаткову підготовку учнів щодо використання нових технічних та комп’ютерних  засобів
Вчитель інформатики
За тиждень до початку виконання проекту
Внести у розклад роботи школи публічну презентацію завершених учнівських проектів
Заступник директора з НВР
За тиждень до початку проекту
Розмістити статтю про майбутній проект в шкільній газеті або на шкільному веб сайті
Вчитель математики, класний керівник, вчитель інформатики
За 2 тижні до початку проекту
Відправити інформаційний бюлетень або електронне повідомлення про ваш проект батькам або/та  керівникам спільноти
Вчитель математики, класний керівник, вчитель інформатики
За тиждень до початку проекту
Організувати участь незалежних доповідачів або консультантів проекту
Заступник директора з НВР
За тиждень до початку проекту
Запросити представників центральної  та/або місцевої газети для висвітлення участі  учнів у цікавому проекті
Заступник директора з ВР, батьківський комітет
За тиждень до початку роботи над проектом
Придбати/отримати матеріали та засоби для підтримки практичних видів діяльності
Батьківський комітет
За 3 дні до початку проекту
Оновити створений вчителем веб сайт або вікі для застосування учнями упродовж навчальної теми
Вчитель математики
За 1 день до початку проекту
Спланувати та розробити план управління учнівськими файлами, включаючи перевірку прогресу учнів у навчанні
Вчитель математики
За 3 дні до початку проекту
Назначити час консультації
Вчитель математики
На першому занятті

Що необхідно здійснити упродовж виконання учнями проектів?
Хто буде це робити або хто буде допомагати?
Коли це необхідно зробити?
Організувати команди однокласників для роботи та взаємоперевірки
Члени учнівського самоврядування
За 3 дні до початку проекту
Отримати доступ до учнівських файлів та їх сторінок у мережі, спільному сайті, вікі або надісланих вам електронною поштою та забезпечити надання зворотного зв'язку щодо їх робіт
Вчитель математики, класний керівник, вчитель інформатики
За 3 дні до початку проекту
Зателефонувати доповідачам, консультантам або добровольцям за кілька днів до запланованого візиту в клас
Вчитель математики, класний керівник, батьківський комітет
За 3 дні до візиту
Сфотографувати працюючих над проектом учнів
Вчитель математики, класний керівник, учні
В ході роботи над проектом
Моніторинг розміщених в мережі Інтернет продуктів учнів щодо їх раціонального, безпечного та відповідального використання
Вчитель математики, учні, батьки
В ході роботи над проектом
Моніторинг прогресу створення портфоліо учня
Вчитель математики
Протягом виконання проекту
Що необхідно здійснити наприкінці виконання проектів?
Хто буде це робити або хто буде допомагати?
Коли це необхідно зробити?
Відправити повідомлення з подякою доповідачам/добровольцям/людям, що виділили час або ресурси
Вчитель математики
В ході роботи над проектом
Забезпечити оцінювання навчання учнів і успіху проекту в цілому, отримання зворотного зв’язку щодо успіху навчальної теми (самооцінка вчителя, опитування батьків, анкетування через мережу Інтернет і т.д.)
Вчитель математики
В ході роботи над проектом, по завершенні проекту
Впорядкувати файли на комп’ютерах
Вчитель інформатики
Після виконання проекту
Повернути обладнання, книги, матеріали тощо
Учні, вчитель математики, класний керівник, шкільний бібліотекар
Після виконання проекту
Вручити сертифікати нагород(и) учням
Вчитель математики, директор школи
Після виконання проекту
Інтегруйте запитання у навчальні теми, які будуть розширювати та доповнювати Ключове запитання, поставлене у наступній навчальній темі.
Вчитель математики
За 3 дні до завершення проекту
Подумайте про наступну навчальну тему, до якої можна ефективно інтегрувати комп’ютерні технології
Вчитель математики
За 3 дні до завершення проекту
Сфотографувати та зафільмувати захист проекту
Вчитель математики, учні
Під час захисту
Проведення рефлексії
Вчитель математики
На останньому занятті

2. План створення проекту "Кому потрібні вектори ?"          Переглянути


3. Учительська презентація до створення проекту


Учительська презентація from sctok


4. Таблиця З - Х - Д
Таблиця З-Х-Д

Що ми знаємо?
Що хочемо знати ?
Що ми дізналися!










5. Форма оцінювання мультимедійної презентації                        Переглянути


6. Критерії оцінювання блогу                                                             Переглянути






7. Як працювати у групах
Уміння працювати з іншими людьми - важлива складова успіху в бізнесі. Іноді цієї навички від вас очікують або вимагають. Тому так важливо навчитися легко працювати з людьми, що володіють різним життєвим досвідом, різними поглядами і т.д. 
ü  Зберігайте спокій. Вислухуйте ідеї кожного і пропонуйте свої власні. 
ü  Викладайте свої тези в порядку важливості. Дивіться людям в очах і намагайтеся не надто багато жестикулювати. 
ü  Говоріть ясно і чітко. Завжди проявляйте терпіння, коли інші люди викладають свої думки. Думайте про те, як ви можете впровадити власні ідеї. 
ü  Обов'язково розберіться в тематиці проекту, над яким працює група, і переконайтеся, що ви посилаєтеся на хороші, надійні джерела. Максимально підкріплюйте свою точку зору статистикою і фактами. 

ü  Не чекайте до останньої хвилини. Уникайте залежності від інших у важливих моментах. Будьте настільки незалежні, наскільки це можливо, і нехай інші члени групи будуть в курсі вашого прогресу в роботі. 


8. Як створити власний проект                                                        Переглянути\


9. Вхідне діагностування (Google - форма)                                      Переглянути   

10. Асоціативний кущ   


                      

Немає коментарів :

Дописати коментар